söndag 17 juni 2012

Längesedan...

Det var längesedan jag skrev i bloggen. Vi har haft fullt upp.
Jag har börjat studera på sjuksköterskeprogrammet på Örebro universitet. Första terminen gick jättesnabbt..helt plötsligt var det sommarlov.

Vi har bott i Örebro ett år nu och det känns som längre. Vi saknar inte Malmö särskilt mycket. Bara havet. Det tar lite tid att väna sig vid inlandsklimatet. Och vintern var inte rolig. Nästan - 30 och snö och halka. Nä usch!!

Nu är det sommar och semester. Eller ja om en vecka har H också semester.
Vi ska åka ner till Skåne en vecka annars har vi inget planerat just nu. Sedan börjar jag jobba den 16 juli. Ska jobba en månad och sen är det två veckor kvar till skolan börjar igen.

Bamse har börjat på ett jättebra dagis där han stormtrivs.

fredag 11 november 2011

San Fransisco 7 september!

Vi åkte mot flygplatsen tidigt för att vara i god tid. Det började med att det hänt något på motorvägen så det var totalstopp. Vi fick ta en annan väg. En omväg men det gick ändå snabbare.
När vi kom fram skulle vi checka in. Det var självincheckning sen skulle de ropa upp en så man kunde checka in bagaget. Men vi hörde inget och visste inte vad vi skulle göra. Till slut frågade vi och då sa han bakom disken att han ropat upp oss och trodde vi hade ångrat oss. Men jaja det gick bra till slut. När vi sen sagt adjö och skulle genom säkerhetskontrollen var det kö där också. Klockan gick. Personalen skrek och visade vad man skulle göra. När vi äntligen var klara där skulle vi hitta gaten. När vi kom fram var det bara vi kvar så när vi satt oss på flyget körde de ut.Puh!

Ca en timme senare var vi i San Fransisco! Vi tog en taxi till hotellet. Taxichauffören hade nog bråttom för han körde som en galning. Dessutom kom vi till fel hotell.

På eftermiddagen var vi äntligen framme och tog en promenad till Fishermans Wharf och Pier39. Vi åt en jättegod middag på en italiensk restaurang.

Snoqualmie Falls! Sista dagen i Seattle 6 september.

Sista dagen i Seattle. Vi åt fin middag i Snoqualmie Falls. Vi hade ett bord med utsikt över vattenfallet.

Woodland Zoo!!

På måndagen tog vi det lugnt. Vi åkte in till Seattle och gick på zoo på förmiddagen.

Monroe Fair!

Åter igen en jättevarm dag. Över 30 grader. Så på förmiddagen tog vi bara det lugnt. Jag fick äntligen rida. Men hästarna var inte så pigga på det pga värmen. Jag red själv tom i trav. Hade problem att styra hästen men när man väl kom in i det så gick det bra.

På eftermiddagen när det var lite svalare åkte vi in till Monroe för att gå på marknaden. Det var stort. Typisk amerikansk fair med cowboys och djurutställning. Olika raser av får, kor, grisar mm.
De tävlade i att baka pajer, sy lapptäcken, baka cupcakes... Lite som Lilla huset på prärien.

De hade en Lumber Jack tävling. De tävlade i att hugga, såga och klättra. De var jätteduktiga. Särskilt i den värmen.

Försökte hitta nåt att äta. Som INTE var fullt med fett och socker. Inte lätt. Jag köpte nåt som heter Curly Fry. Jag blev mätt men det var fett och smakade ingenting.

Sen gick på Rodeo. Tyckte synd om djuren men det var ändå kul att se. Lite läskigt med bullriding. Trodde de skulle slå ihjäl sig. Jag förstår inte hur man kan hålla på med det.

Leavenworth 3 september!

Varmt, varmt, varmt!!! Säkert 30 grader denna dag.

Leavenworth är en tyskby i bergen i staten Washington. Det kändes inte som man var i USA utan i alperna. Typiska alphus och blommor överallt. Jättemysigt.
Vi åt wurst på Munchen Haus. Jag saknade lederhosen på servitörerna! Men annars var det en bra resturang. God mat. Ompa bompa musik! Öl!

Vi gick runt och tittade i de små butikerna. De har ett Danish Bakery. Blev besviken över att inget där inne var danskt. Bara flaggan!!
Vi var inne i en jätterolig hattbutik. Det fanns alla sorter. Köpte inget men roligt hade vi!

söndag 6 november 2011

SEATTLE!

Dagen tillbringade vi i Seattle. Vi gick först och tittade på Pike Place market. En stor marknad där de säljer mat och lite annat. Det var mycket folk och säljarna stod och skrek. Det fanns blommor i olika färger. Jättefint. Många olika sorters fisk som vi inte har här i Sverige. Stora och vissa var riktigt fula. Stora krabbor och kräftor. De sålde också kakor och stora muffins. Jag köpte en stor Cinnamon role. Jag orkade bara äta hälften. Sen fick jag kasta resten. Det blev för sött.

Sen gick vi ner till hamnen och piren där de hade lite souvenirbutiker.
Vi åt lunch på The Old Spaghetti Factory. Jag åt Spaghetti with Marinara Sauce.

Sen åkte vi vidare till Space Needle. Där tog vi ett litet tåg som gick på broar över stan in till city. Vi gick in och tittade lite på Nordstrom och Macys. Men vi handlade inget!

Sen åkte vi tillbaka till Space Needle . Jag gick inte upp utan stannade och tittade i souvenirbutikerna.